تکاپو TAKAPU

ارائه مطالب گوناگون در زمینه های مختلف

تکاپو TAKAPU

ارائه مطالب گوناگون در زمینه های مختلف

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است

استعفا از بزرگسالی

سانتیا سالگا

.

بدینوسیله من رسما از بزرگسالی استعفا می دهم.

و مسئولیتهای یک کودک هشت ساله را قبول می کنم.

می خواهم به یک ساندویچ فروشی بروم

 و فکر کنم که انجا یک رستوران پنج ستاره است.

می خواهم فکر کنم شکلات از پول بهتر است.

چون می توانم ان را بخورم!

می خواهم زیر یک درخت بلوط بزرگ بنشینم

 و با دوستانم بستنی بخورم.

می خواهم درون یک چاله اب بازی کنم

 و بادبادک خود را در هوا پرواز دهم.

می خواهم به گذشته بر گردم،

 وقتی همه چیز ساده بود،

 وقتی داشتم رنگها را ،

 جدول ضرب را و شعرهای کودکانه را یاد می گرفتم.

وقتی نمی دانستم که چه چیزهایی نمی دانم و هیچ اهمیتی هم نمی دادم.

می خواهم فکر کنم که دنیا چقدر زیباست

 و همه راستگو و خوب هستند.

می خواهم ایمان داشته باشم که هر چیزی ممکن است

 و می خواهم که از پیچید گیهای دنیا بی خبر باشم.

می خواهم دوباره به همان زندگی ساده خود بر گردم،

 نمی خواهم زندگی من پر شود از کوهی از مدارک اداری،

 خبرهای ناراحت کننده ،صورتحساب،جریمه و...

می خواهم به نیروی لبخند ایمان داشته باشم،

 به یک کلمه محبت امیز،

 به عدالت،

 به صلح،

 به فرشتگان،

 به باران،

 وبه.....

این دسته چک من،کلید ماشین،

 کارت اعتباری و بقیه مدارک،...

مال شما....

من رسما از بزرگسالی استعفا می دهم.

 

 

جدایی جنسیتها دقیقاً  برای سالهای سخت

جیسون لاپوینت Jason Lapointe

ترجمه گارگین فتائی

.

سالهای مدارس راهنمایی ( در آمریکا سالهای ششم و هفتم و هشتم ) سالهای دشوار شناخته می شود .  اینها سالهایی هستند  که در آنها   میزان متفاوتی از رشد فیزیکی ، احساسی و شناحتی  در  بیش از سال های دیگر احساس من شوند . دخترها  و پسرها در هر  حیطه ای رشد می کنند . آموزگاران در این مورد بحث می کنند که آیا  جدایی دخترها و پسرها درکلاس های تک جنسیتی ممکن است موجب توسعه علمی و آکادمیک دانش آموزان شود یا خیر. کلاسهای تک جنسیتی   تا چند سال پیش در مدارس عمومی خلاف قانون بودند اما حالا آنها  متداولتر شده اند ( 1) . گرچه برخی از والدین ، آموزگاران و گروه های آزادی مدنی به مخالفت با کلاس های تک جنسیتی ادامه می دهند اما برخی دلایل وجود دارد که جدایی دخترها و پسرها در مدرسه راهنمایی نتایج مثبتی به بار می آورد.

اول از همه گفتن اینکه آیا مدارس تک جنسیتی منجر به نمرات بالا  در امتحانات می شود مشکل است .اما ممکن است این تفاوت  در حیطه های مهم تری باشد . با وجود اینکه برخی از تحقیقات نشان می دهد که هیچ پیشرفتی  در نمرات بالا صورت نگرفته معذالک تحقیقات دیگر نتایج متضاد را نشان می دهد ( 2) مهم تر اینکه تعدادی از روان شناسان معتقدند که نمرات امتحان معیار خوبی برای موفقیت نیستند . آنها بر این باورند که مسائیل اعتماد به نفس و خود باوری مهم تر هستند برای مثال در کلاس های تک جنسیتی ازافزایش اعتماد   و پیشرفت گرایش های دخترها  به سمت ریاضیات  و علوم گزارش داده می شود . استاد دانشگاه نیویورگ کارول گیلیگان Carol Gilligan معتقد است که دخترها اگر جدا  از پسرها در مدرسه راهنمایی آموزش ببینند احتمالاً  متفکرین خلاق تر و  ریسک پذیرتر همانند بزرگسالان هستند ( 3) پسرها هم وقتی ناگزیر نیستند با دخترها رقابت کنند اعتماد به دست می آورند . پسرها وقتی با دخترها رقابت  کنند می توانند احساس حقارت کنند تا اصطلاحاً بهتر از آنها بیاندیشند این احساس می تواند سبب شود که آنها عصبانی و  ستیزه جو شوند برعکس بدون هیچ دختری در کلاس ، آنها راحت تر بوده و در یاد گیری  بازتر هستند ( 3).

علاوه  بر این منافع ، بررسی این امر هم ضروری است که  چگونه آموزش تک جنسیتی بر مشاغل دانش آموزان در آینده تاثیر خواهد گذاشت . مخالفین این رویه متذکر می شوند که وقتی دانش آموزان جذب محیط کار می شوند ناگیرند در کنار جنس مخالف کار کنند . آنها از این نگرانند که حضور مدارس تمام پسرانه یا تمام دخترانه مانع از امکان و شانس یاد گیری انجام چنین امری از سوی کودکان شود ( 4) ولی این استدلال این حقیقت را که بچه ها به طور مداوم با اعضاء جنس مخالف در خارج از مدرسه در تعامل و تماس هستند را نادیده می گیرد  . این تعامل می تواند از بازی و بحث با خواهر و برادر تا اجازه مذاکره و کارهای مختلف و امتیازات با والدین جنس مخالفشان را در بر گیرد . بچه ها مهارت هایی را که در محیط کاری آینده خود نیاز خواهند داشت به صورت روزانه یاد گرفته و تمرین می کنند .

سرانجام مخالفان آموزش تک جنسیتی می گویند که این امر تبعیض آمیز است ولیکن تحقیقات از نتایج متضادی حمایت می کند مبنی بر اینکه  این تبعیض در کلاس های مختلط گسترده است.  چندین مطالعه نشان داده است که پسرها بر بحث ها چیره شده و توجه بیشتری نسبت به دخترها جلب  می دهند . این مطالعات دلالت بر این امر هم دارد که معلم  ها غالباً از پسرها بیشتر درس می پرسند تا دخترها حتی وقتی دخترها دستشان را بالا می برند ( 4) و آشکارا این تبعیض آمیز است .

به خاطر همه این دلایل ، استدلال ها بر علیه مدارس تک جنسیتی معتبر نیستند برعکس افراد زیادی می گویند که مدارس تک جنسیتی محیط آموزشی بهتری فراهم می آورند د. ر این گونه مدارس پسرها و دخترها توجه کمتری به هم کرده و توجه بیشتری به کارهای مدرسه خود می کنند ( 5) دخترها هراس کمتری از  ارائه اشتباه و پرسیدن سوال در ریاضی و علوم دارند و پسرها شرم کمتری در سهیم شدن عقایدشان در زبان و ادبیات . علاوه بر این بچه مدرسه ای ها تماس با جنس مخالف را از دست نمی دهند در حقیقت آنها در خارج از مدرسه فرصت های زیادی برای تماس با همدیگر دارند و در نهایت اینکه تبعیض در کلاس های مختلط هم رخ می دهد پس  تبعیض   یک استدلال معتبر نیست بنابراین به نظر من سیاست اجازه تاسیس  کلاس های تک جنسیتی در مدارس عمومی باید ادامه یافته و تشویق شود

 

.

منابع

1. Bonner, Z., Hollingsworth, C. 1990. A history of education in America. 2nd ed. New York, NY. Penguin Classics. p262-307.

2. Blum, A. (1995) Effect of co-ed teaching on student test scores. Journal of Educational Pedagogy 12, 112-118.

3. Cross, B. (2001) Impact of separating boys and girls in middle school on self-esteem and self-confidence. Journal of Feeling Good 33, 189-202.

4. North, S. Southwest, E., Compass, N., Magellin, F. 1994. Confidence, esteem, and gender empowerment in the classroom. Toronto, ON. Pearson. p400-575.

5. Economist [internet] The Economist Newspaper Limited. c2015. [November 13, 2015] Available from: http://www.economist.com/blogs/democracyinamerica/2015/10/taking-civil-liberties

 

چرا در آینده  خودرو های برقی خواهند آمد  

گارگین فتائی

.

دنیا به نحو اساسی در حال تغییر است و آنچه که به نظر علمی تخیلی می آمد  قطعاً در حال تبدیل شدن به واقعیت جاری است در حقیقت این تغییر در همه جنبه های زندگی انسانی توسعه می یابد اما یکی از شگفت آورترین این رخنه ها اخیراً در علوم انرژی حاصل شده است . تا دو دهه قبل  سوخت فسیلی قابل بحث  و موثر دیگری غیر  گازوئیل و نفت   وجود نداشت اما خوشبختانه این نتیجه حاصل شد که  برای آنها جانشین موثرتر ، بهتر و تمیزتری وجود دارد یعنی الکتریسیته.  گرچه خودروهای  برقی چندان شایع نیستند اما افراد بیشتر و بیشتری در حال تبدیل وسایل نقلی بنزینی به خودروهای برقی هستند  بنابراین این انتخاب به طور موثری مناسب است .

هزینه نگهداری خودروهای برقی به طور قابل توجهی پائین تر از خودروهایی است که سوختشان بنزین  است . قیمت های سوخت معمولاً بستگی به وضعیت نظامی و سیاسی  در ممالک تولید کننده نفت دارد . حتی  اگر ما یک سال رانندگی با ماشین  بنزینی  که هزینه اش حدود دو هزار وصد دلار برای پانزده هزار مایل در هر سال  در مقایسه با خرج  یک گالون   از بنزین  هر بیست و پنج مایل سفر است را  در نظر نگیریم ، رانندگی با یک خودروی برقی تنها چهارصد و هفتاد و پنج دلار در سال هزینه دارد . همراه با این هزینه های سوخت ، ماشین های بنزینی  نیاز به معاینات فنی منظم ، تعمیرات انتقالی و غیره دارند . ظاهراً به طور قطع برای آنهایی که می خواهند پول پس انداز کنند  خودروهای برقی گزینه بسیار ارزان تری هستند  .

ایمنی دلیل دیگری برای مطلوبیت خودروهای برقی است.   وقتی که  ماشین های برقی تسلا مدل اس  به ظوهر رسید     چندین حادثه  وجود داشت این امر کارخانجات موتورهای تسلا را به تحقیق در مورد وضعیت ماشین هایی که در کل آتش می گیرند ترغیب نمود . به طور شگفت انگیزی این نتیجه حاصل شد که حدود صد و پنجاه هزار آتش سوزی ماشین هر سال تنها در ایالات متحده رخ می دهد  مدیریت موتورهای تسلا اعلام  می کند " تا  زمانی که  مدل اس سال قبل به تولید رسید تنها بیش از یک چهارم میلیون آتش سوزیهای ماشین بنزینی  در ایالات متحده وجود داشته که منجر به چهارصد مرگ و تقریباً هزار و دویست آسیب های جدی بدنی شده است  هم اکنون اساساً بیش از نوزده هزار وسیله نفلیه موتوری مدل اس در جاده هستند که در Q3 shareholder letter  به طور  متوسط یک آتش سوزی برای هر شش هزار و سیصد و سی و سه اتومبیل گزارش شده است در مقایسه با میزان آن برای وسایل نقلیه بنزینی که هزار و سیسصد و پنجاه اتش سوزی است " . بر اساس آمار حوادث ناشی از وسایل نقلیه ، ماشین های برقی امن تر تلقی می شوند .

خودروهای برقی از لحاظ پوشش انرژی هم موثرتر تلقی می گردند به طور متوسط ماشین های برقی حدود شصت درصد نیروی انرژی برقی  را برای به حرکت در آوردن چرخها به کار می گیرند  در مقایسه با هفده تا بیست و یک درصد انرژی ذخیره شده در  بنزینی که برای به حرکت در آوردن چرخها به انرژی تبدیل می شود . این نه تنها از لحاظ کارآیی بلکه از لحاظ حمایت محیطی به علت موثرتر بودن استفاده از انرزی  به معنای منابع کمتری که از طبیعت می گیرد نیز مهم است علاوه بر این خودروهای برقی هیچ گونه گاز گلخانه ای تولید نمی کنند  . نیروی گیاهان  که الکتریسیته تولید می کنند ممکن است هوا را آلوده سازند اما تنها آنهایی که در سوخت های فسیلی  کار می کنند وگر نه ، گیاهان انرژی هسته ای ، گیاهان انرژی بادی ، آبی و خورشیدی هیچ گونه الودگی تولید  نمی کنند بنابراین افراد  بیشتری رانندگی با خوردروهای برقی را به خاطر خسارت کمتری که به محیط خواهند زد انتخاب می کنند .

چنانکه می توان ملاحظه نمود خودروهای برقی از برخی جهات مرجح تر از وسایل نقلیه بنزینی مورد بحث و نزاع هستند  هزینه سوخت و نگهداری از یک ماشین  برقی در مقفایسه با ماشین های بنزینی بسیار پائین تر است این ماشین ها از لحاظ استعداد  آتش سوزی امن تر هستند  -  بر طبق آمار آتش سوزی بسیار  بیشتری در ماشین های بنزینی اتفاق می افتد تا ماشین های برفی و در نهایت اینکه خودروهای برقی بیشتر با محیط به این معننی که نه تنها مردم بلکه همه منافع سیاره مان از آنهاست برخورد دوستانه می کنند بنابراین تغییر وسایل نقلیه شان  به خودروهای برقی حتی الامکان عاقلانه تر است

 

 

.

منابع

مقاله " همه وسایل نقلیه " از وب سایت اقتصاد سوخت

 “All-Electric Vehicles.” Fuel Economy. N.p., n.d. Web. 19 July 2016

مقاله " خودروهای برقی امن تر از هخودروهای بنزینی هستند" نوشته دیوید هارون از وب سایت The Long Tail Pipe

Herron, David. “Electric Cars Are Safer than Gasoline Cars.” The Long Tail Pipe. N.p., n.d. Web. 19 July 2016.

 

مقاله " چرا هم اکنون وسایل نقلیه برقی ایده خوبی هستند؟  ان آر جی اویگو

“Why Electric Vehicles Are a Good Idea Now.” NRG EVgo. N.p., n.d. Web. 19 July 2016.

 

اهلی یا غیر اهلی

) ایا باید خشم را کنترل کرد یا آن را بروز داد)

ترجمه گارگین فتائی

.

 خشم مقدس یا " سنت انجر Saint Anger  " نام آلبوم متالیکا که در سال 2003 بیرون داد و اگر بیرون از مفهوم موزیک هوی  متال مورد استفاد  می بود بیشتر بیانی بحث انگیز  می داشت . در واقع وقتی خشم - احساس آن ، بیان آن یا حتی صبحت در باره آن –  می آید  ،   مردم مایل هستند که آن را به عنوان  امری وحشتناک ، غیر قابل قبول و آشکارا نکوهیده تلقی کنند  . خشم می تواند به سرعت تبدیل به انتقام شود و وقتی شخصی شدیداً خشمگین است می تواند مرتکب هر عمل دهشتناکی بشود  . در این رابطه به نظرمی رسد صفت « مقدس » می تواند در مورد تعداد محدودتری از اوضاع به کار رود .

صدها هزار نفر از والدین ( اگر نگوئیم میلیونها نفر )  در سراسر جهان به بچه هایشان فرونشاندن یا چشم پوشی از خشم را یاد می دهند . چه با عمد و چه غیر عمد آنها به بچه هایشان نشان می دهند که احساس خشم اشتباه است و اینکه بهتر است همیشه آرام و معتدل به نظربرسند  و حتی اگر توفانی از خشم از درون سینه شخصی می جوشد این شخص نباید تحت هیچ اوضاع و احوالی احساسات واقعی خود را بروز دهد . اما آیا رام کردن این توفان امکان پذیر است؟ در طول این خشم  یا به عبارت دقیق تر توانایی ، احساس ، بیان و استفاده آن به طور سازنده نقش بی نهایت مهمی در بهداشت روانی شخص ایفا  می کند . خشم می تواند و باید در دفاع شخصی از خشونت و جرم فیزیکی و روانی مورد استفاده قرار گیرد  .همچنین خشم برای تحمل موانع ، رسیدن به هدفها و پرورش و شکوفایی استعدادهای خود به کار می رود  .خشم  می تواند به شخص آنچه را که در شرایط زندگیشا اشتباه است نشان دهد و به او قدرت  تنظیم آن را بدهد . خشم وظایف زیادی ایفا می کند بنابراین درک اینکه چرا احساس خشم مهم است امری حیاتی است .

اول از همه خشم می تواند به طور موثر برای ایجاد  و دفاع از حدود و فضای شخصی ، احساس عدالت ، اعتقادات و غیره به کار رود . وقتی شخصی به هر طریقی آسایش شما را به هم می ریزد یکی از  اولین احساساتی که شما به طور عادی تجربه می کنید – هم عرض با اصرار در سرو سامان دادن به  یک وضعیت ناخوشایند ، دوری کردن متجاوز  یا هر چیز دیگری برای دفاع از خودتان - خشم است .   خشم  باعث می شود شما از خودتان این سوال را بپرسید " چه رخ داده ؟ آیا حدود ،  آزادی و اعتقاداتم مورد تعدی قرار گرفته است و برای سر و سامان دادن به آن باید چه کنم؟  " به عبارت دیگر خشم به خود شما و به  امنیت و نیازهای شما  بر میگردد و یک چیز بزرگ در مورد خشم این است که خشم تنها حلال مشکلات نیست بلکه یک سوخت پر نیرو هم هست.  وقتی شخصی عصبانی هست ،  هر مانعی را از راهش بدون فکر بر می دارد  . نگاه داشتن خشم تحت کنترل و ابراز آن به طرق قابل قبول اجتماعی اگر زندگی مورد تهدید قرار نگیرد   مهم است اما کلاً خشم آمادگی رو به رو شدن با تهدید و داشتن قدرت به انجام چنین امری را نشان می دهد بنابراین وقتی که با احتیاط مورد استفاده قرار گیرد بهترین اسلحه در مواقع اضطراری خواهد بود .

خشم می تواند در جهت پوشاندن برخی احساسات دیگر چنانچه  آنها تناسب کمتری داشته باشند  خدمت کند . هر شخصی قانون کلاسیک « یا فرار یا مبارزه » را در پاسخ به خطر  می داند.  این به این معنی نیست که شما نسبت به یک تهدید یا احساس  ترس  می کنید و یا حالت تهاجمی  دارید بلکه غالباً به معنی هر دوی آنهاست یعنی حالت ترسیده و حالت تهاجمی داشتن است . برخی اوقات بیان ترس غغر قابل قبول است برای مثال در میان مردمی با فرهنگ سنتی تر جایی  که تقدیر زیادی از مردانگی و رشادت   می شود بنابراین پوشاندن ترس با خشم با اقدام تهاجمی یک گزینه مناسب برای مردان باقی می ماند حتی در ممالک غربی که تساوی بیشتر بین زن و مرد حاکم است . و این یک استراتژی موثر است نه فقط از لحاظ حفظ برخورد با مشکلات بلکه از لحاظ  تحمل موانع .

خشم یک احساس بی نهایت قدرتمند است چنانکه قبلاً مثل یک توفان مقایسه شد و اگر خطری نیست فرونشاندن یا چشم پوشی از آن پیشنهاد نمی شود . شخصی که خشم خود را پوشانده و پنهان کرده است نمی تواند از آن خلاص شود – خشم در داخل وی خواهد ماند و سرانجام منجر به خشونت ناخواسته یا سنگین به عنوان پاسخ به وضعیتی می شود که ملزم به آن نیست . شخصی که  خشم خود را فرونشاند  این خشم می تواند خود همچنان در تعدادی از رفتارهای ناهنجار نظیر سوء استفاده بدنی و تبهکاری بروز کند .

بنابراین  یادگیری چگونگی کنترل خشم ، بیان آن به صورت غیر خشونت آمیز و به طریقه غیرمجرمانه ، جهت دادن دئوباره آن به سمت مسیرهای سازنده و استفاده از آن به عنوان سوخت برای اقداماتی که نیازمند به مقاوت و مقدار زیاد تلاش هست  دارای اهمیت است . خشم اعلام می کند که حریم  و حدود داخلی و شخصی شما  مورد تعدی قرار گرفته و شما را بر اساس آن تحریک به انجام عملی می کند . خشم می تواند به شما موقتاً  در کنار آمدن با احساساتی که در یک وضعیت معین تناسب یا اثر کمتری دارند کمک کند و به هر حال اگر شما آن را ابراز نکیند دیر یا زود خودش را  در شکللی از غضب ، رفتار ناهنجار یا از طرق زیانبار دیگر آشکار خواهد کرد  بنابراین از خشم خودتان چشم پوشی نکیند با آن روبه رو شده و آن را بپذیرید و یاد  بگیرید چگونه با آن کنار بیائید

 

.

منابع

1: سه دلیل که چرا خشم دوست شماست  از وبسایت لایفهک

 “Three Reasons Why Anger is your Friend.” Lifehack. N.p., n.d. Web. 21 Nov. 2016.

2: اهمیت عصبانی بودن از وبسایت اخبار سیاست خارجی  

“The Importance of Being Angry.” Foreign Policy News. N.p., 14 Jan. 2015. Web. 21 Nov. 2016. . - See more at: https://academichelp.net/samples/academics/essays/persuasive/how-to-deal-with-anger.html#sthash.vArm1wRw.dpuf

 

تکنولوژی رستوران

ترجمه گارگین فتائی

.

معمولاً کسی در باره  تکنولوژی  بالا در یک رستوران فکر نمی کند  اما حتی در این نظام کوچک،  تکنولوژی  در حال ایجاد تغییرات عمده در نحوه  کار آن است  . مشتریها از اینترنت  برای ارائه رزروها و  میزبانها از نرم افزار برای طراحی و ترتیب دادن صندلی ها و محل های نشستن استفاده می کنند . سروکنندگان غذا با به کار گیری تبلت های دستی ، دستورات و سفارشاتی  به آشپزخانه ارسال می کنند . به علت کاربرد بسیار زیاد تکنولوژی ، تنظیم فعالیت  رستوران هم اکنون از آنچه قبلاً بوده آسان تر است . در برخی از رستورانها ، کارفرمایان و رستوران دارها از نرم افزار هوشمند برای پی گیری سفارشات و سرو غذا استفاده می کنند . یک نرم افزار الگوها را جستجو می کند.  کارفرمایان می توانند از این الگوها برای پی گیری سرقت مستخدمین و چک کردن سوددهی استفاده کنند . هم اکنون مالک رستوران  می داند چه کسی بیشتر غذاها را فروخته ،  چه کسی بیشتر انعام ها را جمع کرده  و  چه کسی در مورد سفارشات کمترین اشتباه را می کند.  کارفرمایان استدلال می کنند که این برنامه به مستخدمین انگیزه می دهد چرا که  که می داند فروش هایشان مورد پی گیری است آنها نیز به احتمال بیشتر پیشنهاد می کنند که مهمانها  خوراکیهای اشتها آور و دسرها سفارش دهند . این اطلاعات برای ارزیابی مدیران نیز باارزش است . اگر نرم افزار نشان بدهد که یک مدیر به گونه خاصی کار موثری در اداره رستوران انجام می دهد آن مدیر می تواند شایسته ارتقای مقام باشد .

 

 

 

 

 

 

 

 

ظاهر و شخصت : تئوری تیپ بدنی و خلق و خوی شلدون

ترجمه گارگین فتائی

.

در دهه 1940 ویلیام شلدون William Sheldon (1898-1977که یک  روان شناس آمریکایی بود یک تئوری ارائه داد که بر اساس آن تیپ های بدنی خاص با مشخصه های شخصیتی خاص  مشترکند.  برای مطالعه بدن انسان دکتر شلدون چهار هزار عکس از مردان کالج  را از جلو ، عقب و  پهلو بررسی کرد . با بررسی دقیق این عکسها او تعیین کرد که سه مولفه اساسی از شکل فیزیکی وجود دارد . وقتی این سه مولفه با هم به صورت ترکیبات مختلف  در هم می آمیزند نتیجه آن مجموعه ای از هفت تیپ بدنی است .

شلدون بر روی روشی برای اندازه گیری این سه مولفه از  شکل فیزیکی کار کرده  و آنها را به صورت عددی بیان کرد نتیجتاً هر بدن انسانی می توانست بر حسب این اعداد   توصیف شود  و هنگام طبقه بندی یک تیپ بدنی شخصی ، دو مشاهده گر مستقل می توانستند به نتایج بسیار مشابهی برسند  . شلدون این سه مولفه اساسی را اندومورفی endomorphy  مزومورفی   mesomorphy و اکتومورفی  ectomorphy نامید . او یک نمودار مثلثی کشید که منتهی الیه های تفاوت تیپهای  بدنی را مطرح می کرد .

اندومورفی Endomorphy بر شکم و سیستم هاضمه متمرکز است مزومورفی بر ماهیچه ها وسیستم  گردش خون تمرکز دارد و اکتوموذرفی Ectomorphy  بر مغز و سیستم عصبی مرتبط است .

هر شخصی همه این سه موئلفه ها را  در ترکیب فیزیکی خود دارد ولیکن همان طور که ما دارای سیستم گوارشی ، گردش خون و عصبی هستیم آیا   هیچ کس اندومورفیک بدون هیچ درجه ای از مزورمورفیک و اکتومورفیک نیست؟ شلدون دریافت که در کل  شخصی با ماهیجه های بزرگ با کسی که ماهیچه های نازکی داشت و همچنین شخصی که پهن و گرد بود   کاملاً مشترک بودند . شلدون مقیاسی  برای ارزیابی  اینکه وسعت این موئلفه ها در اشخاص چه میزان است بوجود آورد که از یک تا هفت ردیف داشت . شماره یک ،  نشانه ء حد اقل درجه و شماره هفت،   نشانه ء حد اکثر بود .

طبقه بندی تیپ های بدنی هدف نهایی شلدون.  نبود او می خواست این سوال قدیمی را که آیا تیپ بدنی ما به رفتارمان مرتبط است را حل کند به کوتاه سخن او می خواست ارتباط بین جسم و بدن با خلق و خو را  کشف کند .

شلدون از خلق و خو برای مراجعه به شخصیت و ساختار احساسی -   طرز خوردن وخوابیدن افراد ، خنده و گریه و  صحبت کردن و قدم زدن استفاده کرد  . سیستم شلدون  برای تعیین مولفه های اساسی رفتار بسیار شبیه به موردی بود که برای تعیین تیپ های بدنی مورد استفاده قرار می گرفت . او مصاحبه های عمیقی از چند صد نفر برای یافتن ویژگیهایی که بتواند  در توصیف مولفه های اساسی رفتار استفاده کند به عمل آورد   .او سه مولفه را یافته و مشابه همتایان فیزیکشان آنها را ادوتونیا  endotonia  مزوتونیا mesotonia  و اکتوتونیا ectotonia   نامید .

ادوتونیا به نظر می آید  در شیفتگی به راحتی  ، آسایش ، غذا و مردم باشد  . مزوتونیا با  جسارت و شیفتگی به عمل مرتبط   است  و اکتوتونیا هم بر حریم شخصی ، خویشتن داری و توسعه عالی از خودآگاهی تمرکز دارد .

همانند خصوصیات فیزیکی ، شلدون  برای این خصوصیات شخصیتی نیز روش درجه بندی عددی  خلق نمود  سیستم او مبتنی بر فهرستی از شصت شخصیت بود . این منتهی الیه ها می تواند بر روی نمودار مثلثی هم طرح شود  . 7-1-1 شخصی  بی نهایت اندوتونیک  1-7-1 شخصی بی نهایت مزوتونیک و  1-1-7 شخصی بی نهایت اکتوتونیک است.

 

چنانکه اصطلاح شناسی وی بر آن دلالت دارد،  شلدون بین تیپ بدنی اکتومورفیک و خلق و خوی اکتومورفیک ، بین تیپ بدنی مزومورفیک و خلق و خوی مزومورفیک و بین تیپ بدنی اندومورفیک و شخصیت اندومورفیک  یک همخوانی و مطابقت قوی یافت . اما چنانچه تیپ بدنی شخصی همه این موئلفه ها را داشته باشد بنابراین یک خلق و خوی شخصی نیز  ارائه می دهد .

 

 

body types

تیپ بدنی

 

 

 

Temperament

خلق و خو

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وراثت  در برابر محیط NATURE VS NURTURE

ترجمه از گارگین فتائی

.

بحث در باره محیط و وراثت مربوط به اهمیت  ویژگیهایی که یک فرد با آن متولد می شود ( وراثت ) در  برابر ویژگیهای حاصل از تجربه ( محیط )  می باشد .  دانشمندان زیادی احساس می کنند که تمایز بین طبیعت و محیط به علت اکتشافات اخیر در علم ژّنتیک بیش از این مفید نخواهد بود با این وجود بحث طبیعت علیه محیط در بین عوام همچنان کاملاً رایج  است .

بر اساس یک نظر افراطی برخی از فلاسفه زمانی معتقد بودند که همه بچه ها به یک شکل متولد شده و همه ویژگیهای رفتاری در طی زندگی توسعه می یابند ولیکن این عقیده در دوران معاصر جدی گرفته نمی شود.  عقیده افراطی مخالف این است که محیط هیچ نقشی در رفتار شخص ایفا نمی کند این عقیده  هم قابل قبول نیست .

یک تغییر عمده در بحث وراثت در برابر محیط تعریف محیط بوده است . در یک زمان  ، مفهوم محیط به تاثیر  محیط خانه مخصوصاً  مادر ارجاع  داشت  ولیکن در دوران اخیر  محیط به چیزهای عمومی تر محیط اطراف ارجاع دارد و ممکن است مدرسه یا دوستان یا تاثیرات فرهنگی نظیر تلویزیون  را در بر گیرد .

مساله بقرنج دیگر در موضوع وراثت علیه محیط  تعریف وراثت است . ژنها اشکارا هم در ویژگیهای فیزیکی و هم در ویژگیهای رفتاری نفوذ دارند اما ژنها خودشان تحت نفوذ تغییرات در بدن هستند.  این امر می تواند از طریق دیدن  ویژگی فیزیکی مثل قد نشان داده شود . یک کودک می تواند والدین بلند قد و ژنهای برای قد متوسط به بالا  داشته باشد اما قد آن بچه بدون تغذیه مناسب نمی تواند کاملاً رشد کند به همان نحو ژنها برای ویژگیهای اخلاقی تحت نفوذ محیط فیزیکی هم قبل و هم بعد از تولد هستند .

یک روش برای بررسی  به توزیع نسبی ژنها و محیط مطالعه دوقولوها ست چندین نوع مختلف از مطالعات  دوقوقوها وجود دارد برخی از آنها دوقولوهای همزادی identical twins را در بر میگیرند که در خانه های متفاوت بزرگ شده اند.  این دوقولوها ژنهای مشابه دارند بنابراین این نوع مطالعه باید در جدایی نفوذ وراثت و محیط بسیار موثر باشد ولیکن در این نوع از مطالعات  برخی از مشکلات وجود دارد در اینکه تعداد زیادی از افراد   را در بر میگیرد برای مطالعات  ارجح است اما  این نوع از مطالعات دوقولوها  درست نبوده است.  مشکل دیگر در مورد مظالعات دوقولوهای همسان این است  که این دوقولوها برخی اوقات در محیط هایی بزرگ شدها ند که بسیار شبیه به هم هستند . مطالعات زیادی نشان داده است که دوقولوهای همسان دارای هوش مشابه هستند حتی وقتی به طور جداگانه بزرگ می شوند اگر هر دو ی آنها از سوی خانواده هایی با درآمد و سطح آموزشی  مشابه رشد بیابند نقش  عامل ژنتیک  کمرنگ تر خواهد شد .

روش دیگر مطالعه دوقولوها توسط دانشمندان بررسی دوقولوهای طبیعی  fraternal twins هست اینها دوقولوهای  همزاد  یا همسان نیستند و برادر  و خواهرهستند  . آنها تنها در نصف ژنها با هم سهیمند اما چون هم سن بوده و در یک خانه بزرگ می شوند لذا مطالعه در باره تفاوتهایشان اطلاعات  مهمی درمورد نفوذ ژنها را مقرر می دارد ولیکن این نوع از مطالعات جنبه های مهم فردی را  به طور کوچک اما به ظرز باقوه از دست خواهد داد حوادثی نظیر بیماری ، در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن یا تجارب در مدرسه یا نقاطی که در آنجا دوقولوها با هم نیستند ممکن است کاملاً بر رفتار  تاثیر بگزارد طوری که مطالعه صورت نگیرد .

 به خاطر سپردن این که ارتباط بین ژنها و محیط بی نهایت پیچیده است مهم است وقتی دانشمندان می گویند که یک ویژگی به طور قوی ژنتیکی و ارثی است آنها در مورد جمعیت ها صحبت می کنند آنها ممکن است اهمیت ژنها را با درصدها توصیف کنند . برای نمونه از طریق گفتن اینکه شخصیت شصت آنها درصد ارثی است با این وجود نتیجه گیری در مورد  اینکه شصت درصد از شخصیتشان  از ژنها می آید  ممکن نخوهد بود . برای هر فردی عوامل محیطی می تواند به طرز نیرومندی بر شخصیت و رفتارش اثر بگزارد .

 

 

 

 

 

لئوناردو

ترجمه گارگین فتائی

.

در زمان خودش ، این ایتالیایی مشهور قرن شانزدهمی  تنها با نام خودش معروف بود . امروزه  هم او همچنان با نام کوچک شناخته می شود اما حالا نقش های مختلفی از قبیل زیست شناس ، گیاه شناس ، مخترع ، مهندس ، استراتژیست ، محقق و هنرمند به ذهن تداعی می کند .

سربازان ونیزی قرن شانزدهمی لئوناردو را به عنوان یک استراتژیست نظامی می شناختند . وقتی ناوگان ترکی به کشورشان حمله ور شد لئونداردو پیشنهاد شگفت انگیز حملات زیردریا برای طغیان سرزمینی که ارتش ترکی ناگزیر به عبور از آنجا بود را داد . مهندسین او را به عنوان مردی می شناسند که کانالهای جدیدی برای شهر میلان حفر نمود . دانشمندان نه تنها او را به خاطر نقاشی های کالبدشکافی دقیق بلکه به خاطر کشف سفت شدگی شریانهایی که می توانست  سبب مرگ شود مورد تمجید قرار می دهند .  برای   دربار سلطنتی میلان لئوناردو هنرمندی بود که چهره های موثر می کشید ، تندیس یادبود خانه سفروزا house of Sforza   را  می ساخت  و در عین حال  بر روی نقاشی دیواری شام آخر کار می کرد .

لئوناردو یک انحنای سه بعدی در کل طبعیت  - جریان آب ، حرکات حیوانات و پرواز پرندگان را  دید.  ما امروز همان  انحنا را در شکل حلزونی و مارپیچی دی انی ای مشاهده می کنیم . لئوناذدو تئوری موج wave theory: را اختراع کرد او دید که خمدیگی دانه  مثل باد  از آن عبور می کند و  امواج آب از یک سنگ داخل آن می ریزد که همان رخدادهای علمی بودند . برای او دیدن این موج در صدا و نور به سادگی دیدن آن در مزارع و جوی ها بود .  ریاضیات آن روز نمی توانست همه این تئوریها را توضیح دهد  اما دانشمندان قرن بیستم آنچه را که لئوناردو می شناخت و در باره آنها حرف می زد به دنیا نشان دادند .

لئوناردو به وضوح  می دید که قدرت طبیعت می تواند  مخرب و قدرت انسان می تواند نجات دهنده باشد در عین حال او اتحاد نگهدارنده همه اجزاء زندگی با هم را دید اتحاد و یگانگی که می توانست در هنر وی بیان شود.

لئوناردو سالهای اولیه زندگیش را صرف بازی در مزارع ، نقاشی از حیوانات و گیاهان و کشیدن  مینیاتور از برجها و پلهای در عرض رودخانه ها کرد  . وقتی لئوناردو برای زندگی با پدرش به فلورانس نقل مکان کرد او زندگی دور آهسته روستایی را با یک زندگی با دور تند شهری عوض کرد . از آنجایی که والدینش ازدواج نکرده بودند ، تعدادی از فرصتهای شغلی برای او موجود نبود.  او نمی توانست  یک تاجر ، بانکدار یا صنعتگر ماهر شود . برای لئوناردو حضور در یک دانشگاه محلی آسان تر از یاد گیری یک صنعت نبود.  گزینه  های معین تنها سرباز شدن یا پیوستن به روحانیت بود . لئوناردو نمی خواست در آینده نه در کلیسا باشد و نه در ارتش . برای تصمیم در باره اینکه لئوناردو می تواند بهتر نقاشی کند و یا مارش نظامی برود یا دعا کند پدرش او را نزد یک هنرمند بزرگ  آندره آ دل وروچیو Andrea del Verrocchio  گذاشت

مغازه وروچیو برای همه نوع مشتری کار می کرد از قبیل اتحادیه های تجاری و کلیساها  و آنها برای افراد هم کار می کردند . با زندگی در خانه وروچیو و کار در مغازه اش،  لئوناردو صحبت هایی  در باره تئوریهای علمی و جغرافیایی می شنید در عین اینکه مهارت هایی مثل مدلینگ ، نقاشی و پیکر تراشی را می آموخت . شاید مهم تر از همه تنوع وسایلی بود که لئوناردو ساختن آنها را یاد گرفت که از میان آنها می تواند آلات موسیقی ، وسایل رهیابی و جراحی را نام برد . کار کردن با وروچیو مثل رفتن به سه مدرسه بود یک مدرسه هنر ، یک اتنستیتوی فنی و یک کالج علوم نظری .

لئوناردو خوش چهره ، باهوش ، سخاوتمند و   زبردست و دو دست توان ( قادر به استفاده از هر دو دست ) بود . زندگی وی سه دوره مجزا داشت دوران کودکی در ونیز ، دوران شاگردی در فاورانس و دوره بزرگ سالی در شهر های گوناگون ایتالیا.در دوران کودکی لئوناردو نه تنها یک خاناوده یا خویشاوند مهربان نداشت بلکه حتی یک جریب زمین  دست نخورده برای پژوهش و اکتشاف هم نداشت . ولیکن دو رخداد برای سالها در ذهنش می چرخیدند یکی طوفانی  که بخش بزرگی از دره زیر روستا را ویران کرد و دیگری سیلی که بخش عمده ای از شهر فلوارنس را شست . آب و باد موضوعات عمده برای مطالعه لئوناردو بودند او متوجه شد که باد و آب هم می توانند مفید و هم مضر باشند بازدیدکنندگان می توانند در مقداری از کارهای وی سنگریزه های کوچک شسته شده  بوسیله یک جوی آب یا رودخانه های کنار ساحل  که با خزه  ها و گلها پوشیده شده و  چند خرچنگ آبی که تا قسمتی زیر این صخره ها مخفی  شده اند را ببینند .

دیدگاه لئوناردو از زندگی به عنوان یک واحد بدون مرز هم بر زندگی شخصی و هم بر کار هنری وی اثر می گذاشت . لئوناردو نگاه ساده ای به دنیا نداشت و آن را به دقت مطالعه می کرد . با دیدن امواج بادی آب در یک برکه ، او هوشیار ، با استعداد و جدی میشد . لئوناردو هیچ مرزی در طبیعت نمی دید . برای او انسانها و حیوانات بخش هایی  از یک خلقت بودند . او گوشت نمی خورد زیرا نمی خواست مرگ را برای یک مخلوق هم رتبه اش  بیاورد . او پرندگان آوازخوان  قفسی را خریده و آنها را آزاد می کرد .  با نداشتن هیچ خانواده ای از خود ، او از یک  خانواده دیگر پسری به فرزند خواندگی  پذیرفت تا هم پسرش و هم وارثش باشد . حتی دست راست و چپ برای او یکی بود . او دفترش را با نوشته های برعکس   پر می کرد اما او نامه ها ، گزارش ها و پیشنهاداتی به روش معمولی می نوشت وقتی دست راستش چلاق شد او از دست چپش استفاده کرد .

دیدگاه لئوناردو در باره همه زندگی به عنوان یک خلقت منجبر به ابداعات و خلاقیت های هنری شد.  قبل از وی هنرمندان  همیشه از خطوط بیرونی برای جداسازی موضوعات نقاشی از پیش زمینه استفاده می کردند . از آنجایی که لئوناردو هر چیزی را در طبیعت وابسته به هم می دید لذا وی تصمیم گرفت که از سایه استفاده کند و درجه بندی نور و رنگ بهتر از استفاده از خطوط بیرونی بود . او می خواست چیزی در چیز دیگر جریان یابد به روشی که دود در هوا جریان می یابد برای مثال با نگاه به دست مونالیزا بینندگان نمی توانند خطی در  جایی که یک انگشت پایان یافته و انگشت دیگری شروع  می شود را پیدا کنند این جدایی ها کلاً با سایه صورت گرفته . این دیدگاه واحد از جهان بر مفهوم نقاشی و تکنیکش اثر گذاشت . پیش زمینه و موضوع غالباً در یک عکس بر هم بازتاب دارند . پیش زمینه وخطوطی که موضوع را می پوشانند ممکن است  مفاهیم پیش زمینه ای از تپه های سنگی یا آب جاری  باشند .

لئوناردو تنوع بزرگی که اطرافش را احاطه کرده بودند تشخیص داد اما او معتقد  بود که حتی یک یگانگی بزرگ تری از این تنوع حمایت می کند و کار او بیان آن یگانگی بود

 

 

 

نشان واژه های  مقایسه و تقابل

Comparison/Contrast Essays

برگرفته از کتاب نگارش انگلیسی آکادمیک

Writing Academic English

نوشته اوشیما و هیوج 

Oshima and Houge

ترجمه گارگین فتائی

.

یک  روش مفید و متداول از سازمان دهی انشایی « روش مقایسه و تقابل  » هست اولین کلید  نگارش موفق یک انشای مقایسه و تقابل  ، استفاده مناسب از کلمات یا نشان واژه های مقایسه و تقابل است این کلمات  نکات مقایسه و نکات تقابل را معرفی می کنند

1: نشان واژه های تشابه

الف: رابط های جمله Sentence Connectors

به طور مشابه Similarly

همین طور Likewise

همچنین Also

نیز ، همچنین too

 

 

ب: رابط های سببی Clause Connectors

دسته اول توابع Subordinators

جنانکه ، مثل ، به عنوان As

Just as برابر با

دسته دوم  حروف ربط همپایه و حروف ربط جفتی

Coordinators & Paired Conjunctions

 

Both...and

 هم ....هم

Not only...but also

نه تنها.....بلکه همچنین

Neither...nor

نه .... نه

 

ج: سایر موارد Others

Like (+ noun) مثل به علاوه یک اسم

Just like (+noun) کاملاً شبیه

Similar to (+ noun) شبیه به

Be similar toشبیه بودن به

Be the same as بودن همان به عنوان

Be the sameهمان بودن

Be alike بودن مثل هم

To compare (to/with) در مقایسه با

 

2: نشان واژه های با ساختار تقابلی

Concession (Unexpected result)

تصدیق ( نتیجه غیر منتظره*)

 

الف: Sentence Connectors رابط های جمله

However ولیکن

Nevertheless با این وجود

Nonetheless به هر حال

Still همچنان ، هنوز

 

 

ب: رابط های سببی Clause Connectors

دسته اول توابع Subordinators

Although گر چه ، با این وجود

Even though حتی گرچه

Though لبا این وحود

 

دسته دوم حروف ربط همپایه  جفتی

 Coordinators & Paired Conjunctions

But اما

Yet هنوز با این وجود

 

ج: سایر موارد Others

despite (+ noun) علیرغم

in spite of (+noun) علیرغم ، برغم

 

 

3: نشان واژه های تقابل ( تضاد مستقیم )

Contrast Structure Words - Direct Opposition

 

 

الف: رابط های جمله Sentence Connectors

However ولیکن

In contrastبرعکس

In/by comparison در مقایسه

On the other hand از طرف دیگر

On the contrary بر عکس

 

ب: رابط های سببی

دسته اول  توابع Subordinators

While در  حالی که،  زمانی که

Whereas نظر به اینکه در حالی که

دسته دوم حروف ربط همپایه و جفتی

Coordinators & Paired Conjunctions

But اما

 

ج: سایر موارد

Differ from متفاوت از  از

Compared (to/with) در مقایسه با

Be different from متفاوت بودن از

Be dissimilar to  ناهمانند بودن با

Be unlike ناهمانند یا متفاوت بودن با